bokhandlarn.blogg.se

2016-04-12
03:49:31

Måste få skriva av mig lite om ett GLOBALT problem

Chansen är att det jag har att säga kommer att misstolkas som att jag inte förstår den vietnamesiska kulturen. Låt mig då säga att jag upplevt samma sak i Sverige, USA, Tanzania och diverse andra länder, samt hört andra tjejer beskriva samma sak. Ok?
 
Varje dag på väg till Nutricare skriker men efter mig att jag ska åka deras "motor bike". En slags informell taxiservice som vi blivit avrådda att ta. Jag har åkit vietnamesisk motorcykel två gånger hittils, båda gångerna med kollegor som jag känner.
 
I början tittade jag männen (för det har hittils bara vart män) i ögonen och säger vänligt men bestämt Nej tack. Nu orkar jag inte längre och ignorerar de flesta. Otrevligt? Kanske men jag är så sjuhelsikes trött på att kvinnor och flickor och tjejer och hens och allt vad vi heter alltid ska vara så vänliga mot alla män som ropar efter oss dagligen om än det ena och än det andra! Ropa på, luften är fri, men bli INTE sur eller agresiv eller kalla mig slampa om jag vägrar att ge dig ditt manliga utrymme som du tycker att du förtjänar - för jag ORKAR INTE. Jag VILL INTE.
 
"Men inte alla män..." Let me stop you right there och förklara något om begreppet "snäll kille". Om du är en, märks det, det är inget du behöver säga till dig själv eller andra. Andreas är en snäll kille, han vet det, jag vet det, ALLA vet det och han säger det ALDRIG. Om du är en snäll kille så:
 
1) Tar du inte åt dig av detta för du vet att det inte gäller dig.
2) Förstår du att hur mycket snälla saker och ord du ger en tjej förväntar du dig inte ett svar eller en gentjänst oftast i form av något sexuellt. Förväntar du dig det är chansen att du INTE är en snäll kille (extra minus om du kallar henne slampa när hon visat sitt ointresse för dig)
3) Ge en annan MAN en komplimang once in a while om du nu så gärna vill vara snäll! Ge oss tjejer lite andrum i havet av alla "snälla killar".
 
Så nej, jag struntar i att jag är i ett annat land, en anna kultur, att män skriker efter tjejer är globalt och NO MORE nice girl. Jag orkar inte. Jag vill gå till jobbet ifred, jag vill åka hem ifred. De som vill åka motorcykel fattar att tjänsten finns tillgänglig och hoppar på utan att du behöver skrika.
 
"Får jag inte ens ge en komplimang"? Jo du får ge hur mycket du vill, det är förväntandet av svar som är ett problem. Tjejer har blivit attackerade för att de ignorerat män. Om inte intresset finns, snälla, visa att du är en snäll kille och ge oss space att andas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: