bokhandlarn.blogg.se

2016-04-26
09:01:00

Som jag upplever trafiken i Hanoi

Numera märker jag knappt att jag korsar gatan. Det är lättare att läsa av trafiken, och att gå på ett sätt som gör att trafiken kan läsa av mig.
 
Det finns ett ord som jag i början upplevde Hanoitrafiken som. Och som mina vänner i Hanoi beskriver det själva som: kaos.
 
Men saken är den att i detta kaos finns en slags struktur. Alla med sina motor bikes vet vart det ska. Alla tutar tydligt för att signalera att de inte tänker stanna... Jag sitter fast i värre köer i Stockholm eftersom alla åker bil och det blir stopp. De flesta åker motor bikes här som smidigare kan navigera i köer. Precis när tanken slog mig åker en buss in i baken på vår bil. Oh well.
 
Med detta sagt så vill jag inte romanitisera detta. Många i Hanoi går med mask runt munnen för att slippa andas in avgaser. Visst det flyter på och det bor typ fler människor i Hanoi än i Sverige, men framkomligheten blir också lite på bekostnad av invånares hälsa. Komplext.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: