bokhandlarn.blogg.se

2016-04-08
05:23:00

The wheels on the bus (krockar in i en bil)

I söndags åkte vi till Bat Trang Ceramic Village. Egentligen ville jag stanna hemma och vila upp mig efter den långa resan, men som man säger "Passa på"... Det var många volontarer som varit här i månader som skulle åka så tänkte att det inte borde bli några konstigheter. Ha!
 
Kan visa er lite bilder av detta fina ställe innan resan hem kommer på tal.
 
Marknaden
 
Ett gäng ville hem efter att vi gjort våra skålar, de andra ville till the old quaters (gissa vilka jag följde med...). Camilla åkte med till the Old quaters i alla fall.
 
Okej. Så bussen kom (finns inga tidtabeller utan man hoppar på när den dyker upp, och snabbt ska det gå för dörren är öppen i cirka en halv sekund). Vi stod stilla i kanske 20 min, antar för att det var slutstation. Sen åkte vi. Eller snarare stod still i köer. När det började rulla på så krockar bussen in i en bil. Eller bilen in i bussen. Båda hävdar att det var den andres fel (kan inte vietnamesiska men kroppspråket talar nog de flesta). Polisen kom. Mannen i bilen hittade inte sitt körkort. Vi väntade och väntade och väntade. Tillslut säger en annan volontär att vi nog ska gå av och ta en annan buss.
 
Så vi letade upp en busshållplats. Tog bussen till samma ställe vi bytte till på vägen till byn. Vi gick till nästa busshållplats. Mind you, att jag kunde inget om någonting sa jag litade fullt ut på de erfarna volontärerna. Så kommer bussen. Vi går på, vi betalar. Vi åker över bron och volontären med koll brister ut "Oh! We are going the wrong way!" I was not in the mood. Alltså skulle du säga till mig att jag kommer skratta åt den där dagen senare, när jag väl satt där och hörde att vi var på fel buss så skulle jag nog brottat ner dig. Vi gick av och fick BöRJA OM.
 
Tog en buss som stannade cirka en kvart från hemmet. Den var trång. Sa trång. Och den gick så segt och bara den resan tog nästan en timme. Jag ville gråta och åka hem och upphöra att vakna om morgonen. Pratade lite med en vietnamesisk student men det hjälpte inte helt mitt humör. Vi gick hem och allt jag kunde tanka var att om den andra gruppen hunnit hem före oss så lägger jag mig på marken och skriker.
 
De hade inte hunnit hem. De var ute och hade det kul. Tur!! Så fort jag fick mat i mig och var hemma igen släppte all stress. Träffade två nya volontarer, en från Sverige och en från Syd Afrika.
 
Vi får hoppas att det var den värsta bussresan for min vistelse i Vietnam.
 
As for today, nu är jag ju lite av ett trafikproffs i Hanoi (ha, man kan ju drömma). Den värsta hemlängtan är över och jag har det kul med mina kollegor, kul med volontärerna, kul med personalen på hemmet. Jag har det bra. På söndag ska min kollega hämta mig med sin "motor bike" och visa mig en massa fina ställen i Hanoi, och såklart: the bookwork book shop!!  
 

2009 (Jag vet inte varför mitt arbete klistrades in och jag kan inte få bort det... Oh well)                    

Ecology

No households

Poor households

Household poverty rate

Red river delta

5.576.804

390.314

7.0%

Northern midlands and Mountain Area

2.408.363

452.300

18.8%

Northern Central area and Central coastal area

4.414.742

617.209

14.0%

Central highlands

1.224.344

152.279

12.4%

South East

3.496.662

79.635

2.3%

Mekong River Delta

3.722.856

316.715

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: