bokhandlarn.blogg.se

2016-03-30
11:42:00

Mot Vietnam

Ett cheezy citat är ju ett måste
 
 
Vad ska jag göra i Vietnam är den vanligaste frågan. Ska jag vara helt ärlig är svaret: jag vet inte. 
 
Okej jag vet. Jag ska vara i Hanoi (norr) i en månad och veckan efter ta mig ner till Ho Chi Minh (syd) och flyga hem därifrån. Jag åker med min vän Camilla. Vi ska göra ett volontärutbyte. 
Jag kommer vara på en lokal organisation som heter Nutricare Vietnam. De jobbar med näringsprodukter mot undernäring. Jag kommer att vara med och hjälpa till där just för att jag har ett hälso- och infektionssjukdomsperspektiv på min utbildning upp till magisternivå. Jag har nyligen också avslutat en praktik på Sidas humanitära enhet. 
 
Vi åker via Peaceworks (i Vietnam heter de dock Volonteers for Peace Vietnam).
 
Så okej, vi vet vad vi ska göra. Men vi vet inte VAD vi ska göra. Och det gör inte mig något. Några saker jag hört är: datainsamling, hjälp med engelskan, fixa hemsidan etc. And you know what, det kommer säkert bli väldigt spännande och lärorikt. Jag hade ingen aning om exakt vad jag skulle göra på Sidas humanitära enhet heller och det var en av de bästa terminerna ever! 
 
Varför Vietnam kan vi dock svara på. Peaceworks erbjuder volontärutbyten runt om i världen. Dock ska jag och Camilla iväg en kort period (därav försvann flera av de projekt som hade passat oss väldigt bra). Vi vill inte jobba med barn (igen: kort period) eller på skola (vi är inte kvalificerade att utbilda barn!) och där försvann 90% av alla utbyten. Vi valde helt enkelt efter projekt och inte efter land/stad. Inget är direkt fel men det var så vi valde att göra. Vi hittade denna och om två dagar bär det av!
 
OBS. På Peaceworks hemsida heter det "Volontärarbete" för att komma upp i sökmotorer (vanligt sökord). Peaceworks erbjuder dock ett VolontärUTBYTE. Vi åker inte för att ändra ett samhälle vi inte vet något om. Vi åker för att byta erfarenheter och lära av varandra. 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: